loading...
مجتمع مسکونی لاکانشهر
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
یک اتفاق جدید در روز سه شنبه آخر سال 0 298 farhad
موضوع بارکد و صدور کارت تردد 0 186 farhad
دریافت شارژ در بهمن و اسفند 91 بی سابقه بوده 0 163 farhad
روابط عمومی ارباب حلقه ها 0 131 farhad
چرا نشریه داخلی مجتمع دیگر منتشر نمی شود 0 121 farhad
گزارش هفتگی کمیته فنی مهندسی 0 150 takmar
گزارش هفتگی کمیته فنی مهندسی 1 158 alavi_47
گزارش هفتگی کمیته فنی مهندسی 1 167 alavi_47
'گزارش هفتگی عملکردکمیته فنی مهندسی 0 250 takmar
وظایف بخش شورای حل اختلاف وادارت وشرکتها 0 126 alavi_47
وظایف بخش پرونده های حقوقی وکیفری در دادگاه ها 0 132 alavi_47
وظایف بخش قرارداد ها وقوانین 0 123 alavi_47
آشنایی با ابزار آلات باغبانی 0 397 farhad
گلخانه های خانگی 0 139 farhad
نقش فضاي سبز مجتمع هاي مسكوني درارتقاء سطح تعاملات اجتماعي ساكنين 0 184 farhad
شرح وظایف کمیسیـون امـور بانـوان 0 197 farhad
مباحثی در مورد روابط عمومی 0 160 farhad
تشکیلات کمیته روابط عمومی 0 117 alavi_47
داوطلبان علاقمند به شرکت در کمیته انتظامات 2 192 farhad
یک طرح پیشنهادی برای کمیته انتظامات 2 237 farhad
alirk بازدید : 127 یکشنبه 08 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

این سوالات را از خودتان بپرسید و پاسخ آنها را برای خود مرور کنید…

 چه چیزی باعث می شود شما به خودتان ببالید؟

اگر آنگونه که خودتان دوست دارید زندگی کنید متوجه می شوید که بسیاری افراد با شما موافق نیستند چیزی که شما را خوشحال می کند دیگران را خوشحال نمی کند اما هرگز اجازه ندهید نظر و خواست دیگران شما را از آنچه دوست دارید دور کند (البته در صورتی که کار مورد علاقه شما آسیب و خطری برای دیگران دربر نداشته باشد). مهمترین فرد برای شما باید خودتان باشید و باید کاری را انجام دهید که موجب می شود از خود و زندگی تان لذت ببرید و به خودتان ببالید.

همواره از خودتان بپرسید: آیا از زندگی ام راضی هستم؟ آیا آنطور که آرزویش را داشتم زندگی کرده ام؟ اگر پاسخ تان مثبت باشد که هیچ، اما اگر از زندگی تان ناراضی هستید و نتوانسته اید به آنچه می خواسته اید دست یابید از خودتان علت آن را بپرسید و دلیلش را بیابید. راهی را برای زندگی تان انتخاب کنید که در پایان حسرتی بر دلتان نماند.

دوست دارید چه چیزی به دست آورید؟ چرا؟

باید بدون هیچ شک و تردیدی دریابید که چرا کار می کنید و می خواهید از کاری که هر روز و هر شب مشغول انجام آن هستید به کجا برسید. پاسخ این سوال باید همواره به یادتان باشد. موفقیت تنها زمانی به سراغ شما می آید که هدفی برای خودتان تعیین کرده باشید، بدون هدف هر قدر هم که تلاش کنید به جایی نمی رسید. هر قدر هم که کارتان دشوار باشد تعیین هدف انرژی مورد نیاز برای انجام آن کار را به شما می دهد.

چطور شروع کنید؟

مطمئن باشید هیچ اشتباهی بزرگتر از نشستن و دست به کاری نزدن از ترس شکست خوردن نیست. از کارهای کوچک شروع کنید، اگر برایتان دشوار است کاری کوچکتر را انتخاب کنید اما بیکار ننشینید با اوضاع و احوال و امکاناتی که اکنون در اختیار دارید کاری کنید و همواره به یاد داشته باشید کسانی هستند که شرایطی دشوارتر از شما دارند و همچنان امیدوار و پرقدرت مانده و ناامید نشده اند.

هر قدمی که بردارید هر قدر هم که کوچک باشد. مقدمه ای برای موفقیت و پیروزی است و شما را کمی بیشتر به هدف نزدیک می کند.

آیا اخیرا موفقیت هایتان را جشن گرفته اید؟

موفقیت های اخیرتان را خوب به یاد داشته باشید. به شکست های گذشته تان فکر نکنید. به خودتان ببالید و برای خودتان به خاطر موفقیت هایتان هدیه بخرید.

چگونه می توانید تغییرات مثبتی ایجاد کنید؟

همواره برای ایجاد تغییرات مثبت تلاش کنید حتی اگر ایجاد این تغییرات به نظرتان بی نتیجه باشد. هیچ وقت عشق و صداقت را فراموش نکنید چون همیشه شما را بالاتر می برند و موفق می کنند، حتی اگر در حال حاضر اوضاع برخلاف این باشد. خوش بین باشید، سعی کنیدنفرت را از خودتان دور کنید، اینطوری به آرامش می رسید. یادتان باشد اگر کاری نکنید نتیجه ای هم به بار نمی آید و هرگز تغییری ایجاد نمی شود.

چه موانعی برای رسیدن به هدفتان قرار دارد؟

مانع تنها زمانی واقعیت می یابد که آن را خوب نشناسید و به آن به چشم یک مانع بنگرید. اگر خوب آن را بررسی کنید برایتان دیگر مانع نیست بلکه تنها یک چالش می شود. همواره فکر کنیدکه در بهترین شرایط قرار دارید به این ترتیب اسده تر می توانید دست به کار شوید اما اگر احساس کنید در شرایطی سخت و دشوار قرار دارید حتی اگر مقدمات کاری که می خواهید انجام دهید فراهم شود باز هم اقدام کردن برایتان دشوار می شود و اعتماد به نفستان پایین می آید. به یاد داشته باشید که هموارترین راه ها هم در قسمت هایی پستی بلندی دارند. با اعتماد به نفس به سوی چالشی که پیش رو دارید قدم بردارید تا به قسمت هموار جاده برسید.

اشتباهایتان کدامند؟

شما هرگز به جایی نمی رسید که دیگر مرتکب اشتباه نشوید. هیچ انسانی به چنین نقطه ای نمی رسد. اشتباهایتان را پیدا کنید و از آنها درس بگیرید. هر گاه به اطمینان رسیدید که دیگر کامل شده اید و شکست نخواهید خورد، تردید نکنیدکه در سراشیبی سقوط قرار گرفته اید.

سعی کنید علاوه بر اشتباهای خودتان اشتباهای دیگران را نیز ببینید و از آنها درس بگیرید نه اینکه اشتباهایشان را به رخشان بکشید. از واقعیت فرار نکنید، اشتباه هایتان را بپذیرید و از آنها برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنید.

http://shomalema.com

 

alavi_47 بازدید : 166 سه شنبه 03 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

آسیب شناسی استفاده از ماهواره

این روزها آمارهای ضد و نقیضی از درصد استفاده کنندگان از ماهواره در کشورمان به گوش می رسد که از میان این آمار در خوشبینانه ترین حالت حدود ۱۵ درصد و در بدبینانه ترین گمانه زنی ها حدود ۵۵ درصد از خانواده های ایرانی از ماهواره استفاده می کنند، بی شک خانواده های استفاده کننده از ماهواره را می توان قربانیان تبعات بسیار بد و پرهزینه برای جامعه دانست. در این نوشته سعی می کنم که مقداری از تبعات سوء استفاده از ماهواره را بیان کنم.

1-  ترویج خشونتشاید بتوان یکی از آشکارترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه مان دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست. همین چند وقت پیش بود که خبرگزاری ها خبری وحشتناک را مخابره کردند. جوانی تحت تأثیر برنامه های ماهواره اقدام به قتل خواهر و خواهر زاده کودک خویش کرده بود. در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره ای عموما صحنه های خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمایش داده می شود، و مسلما افراد چه بخواهند و چه نخواهند دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخوداگاه آنان تأثیر می گذارد. گاهی این صحنه ها به حدی هنرمندانه و واقعی ساخته شده اند که افراد با دیدن این صحنه گویی دارند آموزش نحوه بروز خشونت در چنین شرایطی را می بینند، و همین مطلب سبب می شود، افرادی تحت تأثیر ماهواره در شرایط مشابه از خودشان رفتارهایی خشونت آمیز بروز دهند.

2-سست شدن بنیان خانوادهاز دیگر تبعات حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره در خانواده است. ورود ماهواره به خانه را می توان به منزله ورود یک فرد نامحرم و لاابالی دانست که دوست ناباب برای فرزندان است، درصدد اختلاف افکنی بین زنها و شوهرهاست، به ناموس افراد چشم طمع دارد، دین افراد را می گیرد، مرزها و حریمهای خانواده را می شکند، به آسانی حقیقتهای سیاسی و اجتماعی را وارونه جلوه می دهد، دزد وقت افراد است و اگر بتواند حتما سری هم به کیف پول افراد خواهد زد. خرید ماهواره به منزله دعوت این فرد ناباب به منزلهاست.

مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و زشتی زدایی از روابط قبل از ازدواج و حتی حاملگی بدون روابط قانونی، اهانت به والدین و بی توجهی به آنها ، نفوذ جادو و طلسم در زندگی روزمره بازیگران همه و همه باعث شده فیلم ها و سریال های ماهواره ای به طور هدفمند عفت و اخلاق اجتماعی را نشانه گیری کنند.

الف.    دختران فراریاز مهمترین کارکردهای سریال ها و فیلمهای پخش شده در ماهواره، القاء آزادی در خارج از خانه هاست، به این معنا که افراد مخصوصا دختران جوان را که به صورت سنتی و فرهنگی در خانواده ها با محدودیت هایی روبرو هستند را دچار حس زندانی بودن در خانه می کنند. این فرآیند روانی به صورت خیلی ساده با مقایسه دختران موفق یا آزاد سریال ها و فیلم ها با وضعیت دختران قربانی در ذهن وی شکل می گیرد، و کم کم با عدم مدیریت صحیح در خانواده ها تبدیل به یک عقده و در نتیجه فرار یا رویگردانی دختران جوان از فضای امن خانه می گردد. چنین پدیده ای در خانواده هایی که از ساختار درستی برخوردار نیستند، شدیدتر است.
ب.    بدحجابی و زنان خیابانیطبیعی است که وقتی در خانواده ها، بدون هیچ محدودیتی اعضای خانواده پای ماهواره می نشینند و فیلمهایی را می بینند که برای خانواده مناسب سازی نشده است، و بی حجابی در آن به عنوان یک امر عادی موج می زند، به مرور از حجاب ارزش زدایی شده و زنان خانواده ترجیح بدهند که با حجاب کم رنگ تر یا احیانا بی حجاب در جامعه حضور پیدا نمایند. این مسئله با عمومی تر شدن بی حجابی و حتی استقبال نامحرمان از حضور بی حجاب زنان در جامعه تبدیل به ایجاد فضای خودنمایی برای نامحرمان و در ادامه روند دورشدن از دیده شدن در خانواده تبدیل به پدیده زنان خیابانی  یا  شکل گیری روابط نامشروع بین افراد متأهل می گردد. نمونه زشت این آسیب را می توان در بین زنان جوانی دید که علی رغم متأهل بودن با آرایش های بسیار زننده به همراه دختر کودکشان که وی نیز آرایش شده است در خیابان ها دید، زنانی که از بروز دادن رفتارهای دوستانه با مردان نامحرم در خیابانها هیچ ابائی ندارند.
ج.    تاثیر منفی بر روابط بین افراد، اختلاف خانوادگی و شکستن حریمهای خانوادهوقتی افراد در برنامه های ماهواره می بینند که افراد چقدر با انزوا طلبی و حتی مقابله با افراد خانواده شان و یا حتی خیانت به آنها می توانند موفق باشند، این خانواده را به سوی اختلافات داخلی، کم اهمیت شدن نقش پدر، ایجاد اختلاف بین زوجین و دوری فرزندان از والدین می کشاند. یا در سوی دیگر وقتی که پدر و مادری به همراه پسر یا دختر جوانشان نظاره گر تصاویر فیلمی هستند که در آن یک معاشقه ولو خفیف صورت می گیرد، همین مسئله موجب از بین رفتن پرده های حجاب بین افراد خانواده و در نتیجه شکستن قبح افعال می گردد.  تنها خدا می داند که در خانواده ای که قبح افعال شکسته شده باشد، چه اتفاقات بدی رخ خواهد داد. حضرت علی علیه السلام در مورد حیا فرمودند "الحیاء یسدّ ان فعل القبیح" یعنی حیا از انجام افعال قبیح جلوگیری می کند. و واضح است که در نبود حیا و شکسته شدن حریم خانواده چه اتفاقات شومی رخ خواهد داد.
د.    ترویج هوس خواهی و تنوع طلبیآنچه در سریالها و فیلمهای نمایش داده شده در ماهواره مشاهده می شود، بازیگرانی هستند که صرفا به خاطر زیبایی هایشان جلوی دوربین ها حاضر می شوند، و در سرتاسر پخش برنامه زیبایی های ظاهری و جسمی شان به صورت بسیار پررنگ نمایش داده می شودبه گونه ای که محرک شهوت افراد باشد. در طرف دیگر قضیه عموم سریالها و فیلمهایی که برای مخاطب ایرانی و مسلمان ماهواره آماده سازی می شود، سعی می شود که در آن برای افراد حق چشیدن روابط دیگر علاوه بر روابط زناشویی را محفوظ بداند. همین مسئله علی الخصوص در مردان موجب این می گردد که حتی برای تفریح که شده به دنبال رفع عطش تنوع طلبی شان باشند. و حتی اگر به دلایل خودداری از انجام اعمال خارجی اعمال خودداری کنند، ولی ذهنشان درگیر این مسئله باشد. کمترین اثر این آسیب کم رنگ شدن رابطه عاشقانه بین زنها و شوهرها و عدم رضایت و تمایل جنسی خواهد بود.

در حوزه فردی هم مهمترین آسیب های ماهواره در حوزه فردی و شخصی، تشتّت و نا آرامی فکری و عدم امنیت روانی، عدم اعتماد به اطرافیان و دروغگو دانستن همه یا اکثر افراد، ایجاد روحیه دوگانگی شخصیتی در دراز مدت و بروز ناهنجاری های فردی و اجتماعی، القای افسردگی و غم و ایجاد نا امیدی بویژه در بین جوانان با سیاه نمایی و مسموم کردن جوّ فکری، همچنین ترویج هیجان کاذب خصوصا در ابعاد سیاسی و احساسی انسان می باشد. همچنین مهمترین آسیب های ماهواره در بحث فرد در خانواده تضعیف و نادیده گرفتن پیوند و حق مسلم زناشویی، القای تجربه چندین باره عشق توسط زن و مرد حتی بعد از ادواج، بی فرهنگ و بی کلاس معرفی کردن والدین دارای فرهنگ سنتی و اصیل، القای این موضوع که عشق گمشده هر فرد، دنبال او می گردد و معرفی دوست دخترها و دوست پسرها به عنوان دوستان خانوادگی و نه حتی به عنوان عاشق و معشوق می باشد.

3-    هجوم فرهنگیاز همان زمان که مقام معظم رهبری هشدار دادند که دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یک شبیخون فرهنگی است باید هوشیار می بودیم، چرا که دشمن از هر وسیله و رسانه ای که در اختیار داشت برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ کشور عزیزمان بهره برده است و ماهواره یکی از این رسانه هاست. در بعد فرهنگی دشمن هر چه که توان داشته سرمایه گذاری کرده است تا شبکه های ماهواره با تهی کردن جامعه از درون اسباب از هم پاشیدگی جمهوری اسلامی که متکی بر مردم مسلمان می باشد را فراهم آورد. دشمنان خیلی خوب فهمیده اند که تنها را شکست جمهوری اسلامی دور کردن مردم از اسلام و آموزه ها و فرهنگ اسلامی است.

تحقیر سنت های ملی و تعظیم فرهنگ بیگانه، تخریب هویت ملی، تلاش در جهت ترویج فرهنگ برهنگی، تکنیک زدگی و حاکمیت تکنیک در زندگی اجتماعی، تغییر و تخریب معانی و مفاهیمی همچون آزادی عقیده، آزادی بیان، حقوق بشر و ، تهی شدن زبان و ادبیات ملی از زیبایی های خاص خود، ترویج مد گرایی و ارائه مدهای آرایشی و پوششی نا بهنجار، و گسترش فرهنگ مصرف و عدم تمایل به اقدامات خلاقانه و . از نمودهای تلاش دشمن برای تخریب فرهنگ ملی و اسلامی ما می باشد.

به طور کلی می توان ابعاد جنگ رسانه ای و جنگ نرم را در چهار مورد ذکر کرد که عبارتند از: ۱- مخدوش کردن چهره ی ملت ها، اقوام و مذاهب ۲- تحمیل و حاکمیت ارزشها و فرهنگ خود ۳- مشروعیت بخشیدن به اعمال و توجیه رفتار خود ۴- تربیت انسان های مطیع و فرمانبردار.

الف.    نشانه گیری فرهنگ دینیدر سالهای اخیر شبکه های ماهواره ای راه اندازی شده توسط دولتهای غربی تلاش فراوانی نموده اند تا با انواع روشها فرهنگ دینی جامعه ما را زیر سوال ببرند، گاهی با ایجاد شبهه، گاهی با تحقیر، و گاهی با قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته جلو دادن آن. این شبکه های هیچ ابائی ندارند که حتی خیلی آشکارا به مقدسات مردم توهین نموده یا آنها را مسخره نمایند. این حربه ها گاها تأثیرگذار نیز هست و در مواردی شاهد این هستیم که افراد کم اطلاع و حتی علی اظاهر باسواد و تحصیلکرده در دام این شبکه ها گرفتار شده و شبهه های ترویج شده را تکرار نموده و با ادعاهایی همچون روشنفکری افراد اصیل و دارای فرهنگ دینی را عقب مانده می خوانند.
ب.    الگوگیری غلط : از تلاشهای شبکه های ماهواره ای ایجاد فرهنگ جایگزین به جای فرهنگ ایرانی و اسلامی و ارائه الگوهای شرقی نزدیک به غرب جهت هموارسازی فرهنگ پذیری افراد جامعه ما هستند. این شبکه ها با نشان دادن فیلم ها وسریالهایی از کشورهایی که از جهاتی شباهات فراوانی با فرهنگ کشور ما دارند و همچنین در مسیر حرکت به غربی شدن هستند، و نمونه جلوه دادن این فرهنگها در افراد جهت پذیرفتن الگوی فرهنگی جدید تمایل ایجاد می نمایند. نشان دادن جلوه خرافی از دین یکی از نمودهای این شیوه جهت تغییر الگوی فرهنگی جامعه می باشد، که در این الگو افراد ضمن حفظ وابستگی های دینی و اعتقادی، با دین و فرهنگ اصیل فاصله گرفته و بیگانه می شوند.
i.    
ترویج زندگی اشرافی و مدگرایینشان دادن زندگی های دارای تجمل یا راه اندازی شبکه هایی که به صورت تخصصی به نمایش لباس های گرانقیمت با استفاده ابزاری از جنسیت افراد مشغولند، و حتی شبکه هایی که به حراجی اجناس لوکس اختصاص دارند و همچنین شبکه های ماهواره ای که در قالب میان برنامه ها و آگهی ها مظاهر ضد اخلاقی را ترویج و تبلیغ می کنند و برخی رفتارهای منحرف اخلاقی ( مدل های لباس و مو ) الگو گرفته از غرب و ماهواره را نمایش می دهند، همه خواسته یا ناخواسته زندگی اشرافی و مدگرایی را در جامعه ترویج می کنند که با جامعه دینی هیچ سنخیتی ندارد..
ii.    
الگوهای پوشالیاز دیگر حربه های شبکه های ماهواره ای و عموما رسانه های غربی ارائه الگوهایی هستند که در واقع پوشالی و خالی هستند، بزرگ جلوه دادن زندگی خصوصی بازیگران یا فوتبالیست ها و متمایل نمودن افراد به زندگی خصوصی و احیانا پر از فساد این افراد با پخش مداوم اطلاعات و اخبار از آنها، زمینه الگوگیری افراد جوان و کم اطلاع از زندگی این افراد را فراهم می آورد، نمونه های جوانان و نوجوانانی که در جامعه ما خود را عاشق، واله یا دیوانه یک هنرمند، خواننده یا فوتبالیستی خاص می دانند از نمونه های فراوان این آسیب اجتماعی می باشد.
ج.    زیر سئوال بردن فرهنگ ایثار و مقاومتجنگ ما نشان داد که فرهنگ ایثار و مقاومت نقطه قوت جامعه ما جهت ایستادگی و مقابله با دشمنانمان می باشد، از این رو دشمن در هجمه همه جانبه فرهنگی اش حساب خاصی برای تضعیف فرهنگ شهادت و ایثار باز نموده است. دشمنان معقتدند اگر بتوانند فرهنگ ایثار و مقاومت را که الگو گرفته از قیام حسینی است از جامعه ما بگیرند، یکی از بالهای جامعه اسلامی ما را هدف قرار داده اند. از این رو فراوان مشاهده می شود که حس ایستادگی در مقابل دشمن را به یک حسن وظیفه در مقابل وطن تنزل می دهند، یا در سوی دیگر افرادی خائن را شهید می خوانند. جسارت به امام حسین علیه السلام و حتی تمسخر شهدا و رزمندگان نیز به وفور در برنامه های ماهواره ای دیده می شود
4-دخالت سیاسییکی دیگر از آسیبهایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی قدرتهای بیگانه در امور داخلی کشور می باشد. این قدرتها با راه اندازی شبکه هایی که علی الظاهر دارند سعی می کنند خیلی بیطرفانه واقعیت های رخداده را به اطلاع بینندگان بی خبر و در سانسور قرار گرفته داخلی برسانند، خیلی زیرکانه اخبار و اطلاعات را جهت دهی نموده و خواسته های خویش را به مخاطبین القاء نموده و حتی گاهی پا را فراتر از این گذاشته و مستقیما از مخاطبینشان می خواهند که به مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازند. برخی از شبکه های ماهواره ای نیز به شایعه سازی ایجاد فضای بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه مشغولند که صد البته بودجه آنها نیز از طرف سازمان سیا و نهادهای مشابه آن تامین می شود.برخی از اهداف سیاسی مداخله جویانه حضور ماهواره در خانه ها عبارتند از:

- راه اندازی انواع شبکه های قاره ای و محلی توسط کشورهای غربی به زبانهای مختلف و القای تفکرات خود به بیننده
-
دروغ پردازی و فرافکنی علیه دولت ها و ملتهایی که با آنها مخالفند
-
تحرکات نرم به نفع خشونت گرایی و تروریسم و نسبت دادن آنها به اسلام و مسلمانان
-
تخریب شخصیت های تأثیر گذار مثبت در جهان علی الخصوص در جهان اسلام
-
حمایت علنی از گروه های مخرب و تروریسم و ارایه تریبون به آنها و ایجاد رعب و وحشت
-
تخریب و تقویت بی مورد و بی دلیل دولت ها و ملت ها با انگیزه های سلطه جویانه از جمله نمونه جلوه دادن کشورهای همراه با آنها

5-    تبلیغ ضد مذهبکارکرد دیگر ماهواره که هر چه می گذرد تبدیل به آسیبی جدی تر برای جامعه ما می شود، تبلیغات ضد مذهبی است.در سالهای اخیر شاهد رشد قارچ وار شبکه هایی هستیم که با رویکرد تبلیغات ضد مذهبی به زبان فارسی پا گرفته اند و به ترویج مرام و مسلکی خاص پرداخته یا به تخریب و شبهه پراکنی می کنند. عموم کارکرد این شبکه ها عبارت است از:
الف.    تبلیغ ضد تشیع (شبکه های مروّج وهابیت(
ب.    دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی
ج    ترویج مسیحیت تبشیری
د    ترویج مذاهب خرافی و عرفان های کاذب
ه.    تخریب و ناکارآمد معرفی کردن فرهنگ های اصیل و آداب مثبت سنتی
و    زیر سئوال بردن و خرده فرهنگ معرفی کردن فرهنگ دین و جایگزین کردن فرهنگ شهروندی و مردم سالاری منهای دین
ز    تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین
ح.    ایجاد شک و تردید حتی در مسلمات دینی

 

6-    خالی کردن جیب مردمگروه دیگری از شبکه های ماهواره ای با محوریت تبلیغات بازرگانی و معرفی کالاهای بی کیفیت، داروهای آسیب ساز و بی اثر از قبیل کرم های معجزه گر، دمپایی های بلند کننده قد و امثال آنها که هیچ گونه تاییدی از سوی نهادهای بهداشتی به ویژه وزارت بهداشت ایران ندارند مشغول خالی کردن جیب تماشاچجیان ساده اندیش هستند.

راهکارهای مقابله با آسیبهای ماهواره:

راه های مقابله با آسیب های ماهواره را می توان در مواردی همچون، تقویت فرهنگ خودی و نشان دادن ارزشهای بالای آن به سطوح پایین جامعه،  دفاع از ارزشهای ملی، ارتقاء سطح آگاهی افراد، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت افراد وخانواده ها، ترویج زندگی معنوی و تقوا، ترویج الگوهای رفتاری صحیح در خانواده و جامعه دانست 
 

 

 

alavi_47 بازدید : 125 دوشنبه 19 فروردین 1392 نظرات (3)

به نام خدا

در آستانه عید نوروز باستانی وبهار پر طراوت طبیعت ، فصل زایش و رویش و فصل دوباره زیستن ، به منظور ایجاد نشاط وشادابی بین جوانان شهرک ، یک دوره مسابقه فوتبال گل کوچک در مجتمع مسکونی لاکانشهر برگزار شد.

به گزارش مسئول برگزاری مسابقات  جناب  آقای غلامعلی چهره نواز  ، این مسابقات  با حضور نه تیم ودر دو گروه  طی روزهای دهم الی دوازدهم فروردین 92 باهم به رقابت پرداختند.

گروه الف : تیم های لاکانشهر-منتخب هیأت مدیره توپ چیان و امید لاکان

گروه ب: تیم های آرین از میدان زرجوب رشت-کیهان از شهر صنعتی رشت-هجرت-ایمان و بزرگمهر.

مسابقات  در تاریخ 92/01/10  از ساعت 16 در زمین گل کوچک شهرک با بازی دو تیم نوجوانان شهرک با نامهای داماش شهرک وتهاجم شهرک  آغاز گردید. که تیم داماش شهرک با نتیجه 8 بر 1 تیم تهاجم را شکست داد .

نتایج مسابقات انجام شده :

رقابت تیم لاکانشهر وامید لاکان با نتیجه 4 بر 2 به نفع تیم لاکانشهر

رقابت تیم توپ چیان ومنتخب هیأت مدیره با نتیجه 6 بر 2 به نفع تیم توپ چیان

رقابت تیم آرین زرجوب وتیم هجرت با نتیجه 5 بر 1 به نفع تیم هجرت

انصراف تیم زرجوب ار ادامه بازی ها

رقابت تیم کیهان و تیم بزرگمهر با نتیجه 6 بر 2 به نفع تیم بزرگمهر

رقابت تیم ایمان وهجرت با نتیجه 6 بر 1 به نفع تیم هجرت.

رقابت تیم بزرگمهر وایمان با نتتیجه 3 بر صفر به نفع تیم ایمان .

تیم لاکانشهر و امید لاکان از گروه الف و تیم هجرت وبزرگمهر از گروه ب  ، به نیمه نهایی راه پیدا نمودند.

رقابت تیم لاکانشهر وتیم بزرگمهر در نیمه نهایی با نتیجه برتری تیم لاکانشهر در  دو پنالتی از راه دور( پس از تساوی 1 بر 1 در وقت قانونی وسپری نمودن بازی وقت اضافه و پنالتی با نتیجه مساوی)  راه یابی تیم لاکانشهر به فینال مسابقات . وکسب مقام سوم توسط تیم بزرگمهر.

رقابت تیم هجرت وتیم امید لاکان در نیمه نهایی  با نتیجه 5 بر صفر به نفع تیم هجرت و راه یابی به فینال مسابقات.

رقابت تیم لاکانشهر و تیم هجرت در فینال مسابقات با نتیجه   2 بر 1 به نفع تیم لاکانشهر وکسب مقام قهرمانی.

مقام اول مسابقات : تیم لاکانشهر

اعضاء تیم : آقایان : صفر شیرزاد-ابوطالب شیرزاد-جواد عزیزی-حسن شکوری-امیر عاشوری

مقام دوم مسابقات  : تیم هجرت

اعضاء تیم : آقایان :  دانیال مصفا-مسعود پتکی پور- امیر قلی پور- محمدرضا کشکوری-سعید رجب زاده

مقام سوم مسابقات  : تیم بزرگمهر

اعضاء تیم : آقایان فیروز شعبانپور-اباذر حسنی-حسین فروزی-سلمان سحر خیز شهرام یادگاری.

 در پایان این دوره از مسابقات  با برگزاری مراسم اختتامیه در دوازده فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران  ، با حضور اعضا ء محترم هیأت مدیره و تعدادی از ساکنین که جذابیت خاصی به مراسم داده بود با اهداء جوایز وکاپ از تیم های برتر تقدیر به عمل آمد.ر.ع.

 

 برای دیدن بقیه عکسها لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمائید.

 

alavi_47 بازدید : 288 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

مراسم جشن چهارشنبه آخر سال وچهارشنبه سوری با برنامه ریزی کمیته فرهنگی در لاکانشهر برگزار گردید. 
در این مراسم ویژه که در مقابل وداخل کتابخانه مجتمع اجرا شد تعداد زیادی از ساکنین ومهمانان نوروزی حضور داشتند . 
اجرای موسیقی زنده و ترانه سرائی گروهی از برنامه های خیلی جالب این جشن برای استقبال از نوروز بود. 
راستی یک سماور خیلی بزرگ در محوطه مستقربود و برای پذیرائی از مهمانان ،چای داغ قند پهلو توزیع می شد.ر- ع

 

alavi_47 بازدید : 166 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (1)

آيين چهارشنبه سوری در گيلان

بخش کردن ماه به چهار هفته در ایران ، از اسلام است و شنبه و یکشنبه و دوشنبه و …;نامیدن روزهای هفته ، از زمان رواج آن. شنبه واژه‌ای است سامی و درآمده به زبان فارسی و در اصل شَنْبَدْ.

منوچهری دامغانی گوید:

           به فال نیک به روز مبارک شنید  نبید گیر و مده روزگار خویش به بد

در ایران باستان ، سال دوازده ماه بود و ماه سی روز. یک سال ۳۶۰ روز داشت و هر سال ۵ روز و اندی کمتر از یک سال خورشیدی درست. این پنج روز در پایان سال افزوده می‌شد و اندی آن پس از گذشتن هر یک صد و بیست سال ، بصورت یک ماه در آخر دوازده ماه سال. یعنی پس از هر صد و بیست سال ، یک بار سال سیزده ماه داشت. پنج روز « اندرگاه » یا « وَهیجَک » یا « گاه » خوانده می شدو بعد در فارسی به « پنجة دزدیده » و در عربی به « خمسة مسترقه » معروف شد.

هر ماه ایرانی نامی از ایزدان و فرشتگان داشت و هر روز از هر ماه هم نامی ویژه خود. فروردین و اردیبهشت و خرداد و امرداد و … نام ماهها بود. هرمزد و بهمن و اردیبهشت و… به ترتیب نام روزها .روزی که نام آن با نام ماهش برابر می افتاد آن روز ، روز جشن بود و شادمانی. فروردگان ، اردیبهشتگان ، خردادگان ، تیرگان ، امردادگان ، شهریورگان ، مهرگان ، آبانگان ، آذرجشن ، دی جشن ، بهمنگان و مردگیران یا مژده گیران جشنهای دوازده‌گانه سال بود از جهت برابر افتادن نام ماه با روز. نوروز ، سده ، جشن نیلوفر ، خرم روز ، آبریزگان و گاهنبارها و … هم جشنهای دیگری از گاه شماری کهن بود.

به جز فروردگان ـ روز فروردین از ماه فروردین جشن دیگری نیز به  همین نام ، به مدت ده روز از بیست و پنجم اسفند ماه تا پایان پنج روز « اندرگاه» گرفته می شد. ایرانیان در این فروردگان جامه‌های نو می پوشیدند و آتش می افروختند و به دخمه‌های مردگان و آتشگاها می رفتند و خدای بزرگ ، اهورمزدا ، را نیایش می کردند و می پنداشتند که در این دهه ، فروردها [۲] (فروهرهای) درگذشتگان از آسمان به زمین فرود می آیند و به خانه‌های خود می روند.

در دوره اسلامی بیشتر جشن‌های باستانی ایران فراموش شد و جشنهایی دیگر جای آنها را گرفت. جشنهایی هم که از دوره باستان بازماند ، با گرویدن ایرانیان به دین اسلام و دگرگونی ذوق و اندیشه ایشان ، آیین آنها کما‌بیش رنگ برگرداند و دگرگرنی‌هایی یافت و با آیینهای غیر ایرانی آمیخت و به صورتی دیگر و گاه زیر‌نام‌هایی دیگر آشکار شد.

یکی از این گونه جشنها ، جشنی است که در شب چهارشنبه آخر سال ، پیش از فرا رسیدن نوروز و بهار ، با مراسمی خاص برگزار می شود و به نام « شب چهارشنبه سوری » معروف است.

واژه « سور» و « سوری» در ادبیات فارسی به معنای « مهمانی » و « جشن » و رنگ « سرخ » و … بکار رفته است. ناصر خسرو می گوید:

 

در سور جهان شدم و لیکن          بس لاغر باز‌گشتم از سور

زین سور ز من بسی بتر رفت         اسکندر و اردشیر و شاپور

گر تو سوی سور میروی رو          روزت خوش‌ باد و سعی مشکور

مسعود سعد می گوید:

وقت گل سوری خیز ای نگار          بر گل سوری می سوری بیار

« سور » در شعر ناصر خسرو ، مهمانی و « سوری » در شعر مسعود سعد ، سرخ معنی می دهد.

در گویش امروزی تهران « سور» به معنای « جشن » و « مهمانی » بکار می رود. به معنای جشن در « ختنه سوران » و به معنای مهمانی در « سور دادن ». در برخی از گویشهای ایرانی نیز چون کردی ، « سور»  معنی سرخ می دهد.

پس به اعتباری می‌توان گفت که چون در شب چهارشنبه آخر سال آتش می افروزند و با بوته‌های آتش زده ، دل تیره و تار شب را روشن و سرخ فام می کنند ، از این‌رو آن شب را « سور» نامیده‌اند. یعنی شب چهارشنبه سرخگین و آتشین. یا اگر « سور » را به معنی جشن بگیریم یعنی چهارشنبه‌ای که با جشن و شادی همراه است.

از دورترین زمان برگزاری این جشن و چگونگی آیین و شیوة قدیمی آن آگاهی بسیار درستی در دست نیست. تنها نوشتة کهنی که از این جشن به اشاره نام می برد و پیشینة آن‌را می نماید ، کتاب « تاریخ بخارا » است.

این کتاب آنجا که سخن از « خانه های پادشاهان که به بخارا بوده » به میان می آورد ، اشاره به « شب سوری » می کند و می گوید:

«چون امیر رشید ( عبدالملک بن نوح بن نصر احمد بن اسماعیل سامانی ) از ستور بیفتاد و بمرد ، در شب غلامان به سرا اندر آمدند و به غارت مشغول شدند. خاصگان و کنیزان منازعت کردند و سرای را آتش زدند تا همه بسوخت در وی هر چه ظرایف بود از زرینه و سیمینه همه ناچیز شد ، و چنان شد که از بناها اثری نماند. و چون امیر سدید منصور بن نوح به ملک بنشست ، اندر ماه شوال سال به سیصد و پنجاه به جوی مولیان ، فرمود آن سرایه ها را دیگر بار عمارت کردند و هر چه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آنگاه امیر سدید به سرای بنشست. هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری چنانکه عادت قدیم است آتشی عظیم افروختند ، پاره ای آتش بجست و سقف سرای در گرفت ، و دیگر باره جمله سرای بسوخت و امیر سدید هم در شب به جوی مولیان رفت تا هم در آن شب خزینه و دفینه همه را بیرون ببرد »

از نوشتة تاریخ بخارا چنین برمی‌آید که در سده چهارم هجری قمری ، در ایران جشنی معمول بوده که « شب سوری » نامیده می شده و با آتش افروزی و آتش بازی و شادمانی همراه بوده است ونیز « از عادات قدیم » ایرانیان می بوده. بنظر می رسد که جشنی که هم اکنون در شب آخرین شب چهارشنبه سال به نام « شب چهارشنبه سوری» برپا می شود دنبالة همان جشنی می باشد که مؤلف کتاب تاریخ بخارا از آن به « شب سوری » یاد نموده.

علت برگزاری این جشن در شب چهارشنبه: عربها روز چهارشنبه هر هفته را مانند روز سیزده هر ماه نحس و بد شگون می دانستند. جاحظ در کتاب « المحاسن و الاضداد » به تنگی و نحسی آن اشاره کرده و می نویسد: « و الاربعاء یوم ضنک و نحس »  این اعتقاد عربی در زمان حکومت تازیان در ایران ، در اندیشة ایرانیان راه یافت و از آن روزگار تا‌کنون ایرانیان هم مانند عربها چهارشنبه را بدشگون و شوم پنداشته و از آن و بلاهای آن سخت پرهیخته اند و رو به جشن و شادمانی و پایکوبی آورده اند. منوچهری دامغانی می گوید:

چهارشنبه که روز بلاست باده بخور  به ساتگین می خور تا به عافیت گذرد

از این‌رو می‌توان دریافت که ایرانیان نو مسلمان صدر اسلام ، برای این که شومی و نحسی چهارشنبه آخر سال را ـ که از هر چهارشنبه دیگر بد‌شگون‌تر بوده است ـ از خود دور کنند ، شب پیش از آن را جشن می‌‌گرفتند و آتش می افروختند و به آیین و رسم‌های باستانی و ایرانی خود به ترانه‌خوانی و پای‌کوبی و دست افشانی می پرداختند. شاید هم برای از میان نرفتن و فراموش نشدن آیین « فروردگان » ( جشن ده روزه پایان سال ) آنرا در چنین شبی با مراسم خاص و زیبایی برگزار می کردند.

آیین شب چهارشنبه سوری : در این روزگار آیین شب چهارشنبه سوری در سراسر خاک ایران با شور و شکوهی فراوان و کم و بیش با رسم و شیوه ای خاص و یکسان گرفته می شود. در این گفتار جالب‌ترین رسمهای مخصوص این شب را که پاره ای از آنها دیگر ترک یا  فراموش شده یاد خواهیم کرد:

بوته افروزی ـ پیش از پریدن آفتاب از لب بام خانه‌ها ، هر خانواده بوته‌های خار و گزنی را که از پیش فراهم کرده‌اند روی بام یا زمین حیاط خانه ، در سه یا پنج یا هفت «گُله» کُپه می کنند. با پریدن آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان ، زن و مرد و پیر و جوان  گرد هم جمع می آیند و بوته‌‌ها را آتش می زنند. در این هنگام از بزرگ تا کوچک هر کدام سه بار از روی بوته‌های افروخته می پرند و در هر بار چنین می خوانند: « زردی من از تو ـ سرخی تو از من ». [۴]

بوته ها که سوخت و خاکستر شد ، زنی خاکستر آن را در « خاک انداز » جمع می‌کند و آنرا از خانه بیرون می برد و در سر چهار راه می ریزد. در بازگشت به خانه، در خانه را سخت می کوبد. کسی از درون خانه می پرسد: کیه؟

او می‌گوید: منم

می پرسد: از کجا آمده‌ای؟

می‌گوید: از عروسی

می پرسد: چی آورده‌ای؟

می گوید: تندرستی.

در این هنگام در خانه را به رویش می گشایند و همراه او تندرستی را برای یک سال به درون خانة خود می آورند.

فالگوش نشینی ـ آسمان که تاریک شد و شناسایی مردم دشوار. زنان و دخترانی که آروزی شوهر کردن دارند ، یا آرزوی زیارت و چیزهای دیگر ، نیت می کنند و از خانه بیرون می روند و در سر راه و گذر مردم یا سر چهار سو می ایستند یا می نشیند و بی آن که شناخته شوند گوش به سخنان رهگذران می سپارند.

نیک و بد سخن رهگذران برای فالگوش نشینان فال است. اگر نخستین رهگذرانی که از برابر آنها می گذرند ، سخنان دلنشین و شاد بگویند، برآمدن حاجت و آرزوی خود را حتم می دانند. اگر سخنان تلخ و اندوه‌زا بگویند ، رسیدن به مراد و آرزوی خود را ممکن نخواهد دانست.

قاشق زنی ـ زنان و دختران آرزومند و حاجت دار ، قاشقی با کاسه ای مسین بر می‌دارند و شب هنگام در کوچه و « پس کوچه » به راه می افتند. در برابر در هفت خانه خاموش و بی سخن ، قاشق را پی در پی بر کاسه می زنند صاحب خانه که با چنین رسمی آشناست و می داند « قاشق زنان » چه می خواهند ، چیزی در کاسة آنان می گذارند. این چیز ممکن است پول باشد یا شیرینی و آجیل و برنج و بنشن یا چیزهای دیگر.

« قاشق زنان» اگر در قاشق‌زنی چیزی بدست نیاوردند از برآمدن آرزو و حاجت خود ناامید خواهند شد.

بخت گشایی – تهرانی‌ها برای گشودن بخت دختران « در خانه مانده » « بخت بسته»، درشب چهارشنبه آخر سال کارهایی می‌کردند که سخت به سودمند‌بودن آنها باور داشتند. مثلاً:

_ پس از بوته افروزی ، زنی « نیم سوزی » از زیر دیگ پلو‌ی شب چهارشنبه برمی‌داشت و با آن در پی دختر « در خانه مانده » می کرد و او را از خانه بیرون می راند.

 _  پیش از « آفتاب غروب » زنی به دباغخانه می‌رفت و جامی از آب آن برمی‌داشت و به خانه می‌برد و آن را در « تنگ غروب » روی سر دختر « ترشیده » می‌ریخت.

_  زنی پیشِ دامنِ پیراهنِ دختر بخت بسته را بر می چید و با چاک پایین یقه‌اش با قفلی می بست. شب هنگام او را به سر چهار راه می برد و می ایستادند. دختر خاموش می ایستاد و زنی که همراه او بود کلید قفل را به یکی از مردان رهگذر – البته بیشتر مردان جوان – می داد و از او میخواست تا قفل بستة جامة دختر را باز کند. جوان اگر در خواست زن را می پذیرفت و قفل جامة دختر را می گشود ، به عقیده ایشان بخت دختر باز می شد و بختِ « گشایندة قفل » بسته.

_  تا چندین سال پیش ، زنان سیاه بخت و دختران بخت بسته برای سفید بختی و گشایش بخت خود به میدان ارک تهران ، که در آن توپی بنام « توپ مروارید »گذاشته شده بود، می رفتند و نیت می کردند و روی توپ می نشستند یا از زیر لوله آن می‌گذشتند. گاهی هم زنان حاجتمند برای رسیدن به مراد و برآمدن آرزو ، تکه پارچه ای را به توپ « دخیل » می بستند. [۵]

_ دختر یا زنِ بخت بسته برای گشایش بخت خود ، گوشه‌ای از چادر یا دامن یا پیراهن یا چهار قد خود را گره می زد و به سر چهارسو یا گذر می رفت و می ایستاد و از نخستین رهگذری که از برابرش می گذشت ، درخواست می کرد تا گره جامه‌اش را بگشاید.

_ تنگِ غروب شب چهارشنبه‌سوری دختر یا زنِ کاربسته و « سیاه بخت » ، برای خریدن « کُندر» و « وِشا » و اسپند به سه دکان رو به قبله می رفت. از دکان اول و دوم این سه چیز را تقاضا می کرد ولی تا فروشنده سرگرم آماده کردن آنها می شد ، از دکان بیرون می رفت و می گریخت. سرانجام کندر و وشا و اسپند را از دکان سوم می خرید و به خانه می‌برد و برای گشودن بخت و کار خود دود می کرد.

کوزه شکنی – تا چندین سال  پیش که در میدان ارک تهران نقاره‌خانه‌ای بود ، زنان تهرانی به آنجا می رفتند و کوزة نو و آب ندیده‌‌ای را از بالای سر در نقاره‌خانه به زمین می افکندند و می شکاندند. زنانی هم که نمی توانستند به میدان ارک بروند کوزه را از سر بامِ خانة خود به زمین می انداختند این زنان چنین می‌پنداشتند که قضا و بلایی را که در کوزه کرده‌اند با دور انداختن و شکاندن  آن از میان خواهند برد و برای مدت یک سال قضا و بلا را از خانواده خود دور خواهند کرد.

فال گرفتن با کوزه – زنان و دختران جوان گرد‌هم فراهم می آمدند و کوزة دهان‌گشادة کوچکی را در میان خود می گذاشتند و هر یک چیزی را بنام خود نشان می گذاشتند و در کوزه می انداختند. زنی هم چند تکه کاغذ « تا شده » را که به روی هر یک از آنها غزلی از حافظ نوشته شده بود در کوزه می افکند. آنگاه دختر نابالغی دست در کوزه می کرد و کاغذی را با یکی از نشانه‌ها بیرون می آورد. در این هنگام زنی از میان آنها کاغذ را باز می‌کرد و غزل آن را می خواند. معنای این شعر پاسخ نیت و فال دختر یا زنی بود که نشانه‌اش با کاغذ از کوزه بیرون آمده بود.

باطل کردن سحر و جادو – برای باطل کردن سحر و جادو از خانه و گشایش کار « قلیاب »  یا « قلیاب سرکه » درست می کردند و آن را در چهار کُنج خانه و اتاق و سر در کوچه می پاشیدند و می گفتند:

هر کس کرده جادو عادل – من می کنم جادو باطل.

پختن آش ابودردا و آش بیمار – خانواده‌هایی  که بیمار یا حاجتی داشتند برای بر‌آمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می‌کردند و در شب چهارشنبه آخر سال « آش ابودردا » و آش بیمار ۱۳ می پختند و آن را اندکی به بیمار می خوراندند و بقیه را هم درمیان فقرا پخش می کردند.

گذراندن کودک نحس از زیر نقارخانه  -  برای بریده شدن « غَش » و « ریسه » کودک شیر خوار و از میان بردن « نحسی » اش ، او را به میدان ارک می بردند و سه‌بار از زیر نقاره‌خانه و لولة توپ مروارید می گذراندند. همچنین در کوزه‌ای گندم می ریختند و آن را بر زمین می زدند و می شکاندند تا گندمش روی زمین پخش بشود و پرندگان آن را بخورند.

تقسیم آجیل چهارشنبه سوری – زنانی که نذر و نیازی کرده بودند در شب چهارشنبة آخر سال ، آجیلی هفت مغز بنام « آجیل چهارشنبه سوری » از دکان رو به قبله می خریدند و پاک می کردند و میان خویش و آشنا پخش می کردند و می‌خوردند. [۶]

 – آقای دکتر محمد مقدم واژه « شنبه » را فارسی و به معنای « نیم شب » دانسته است. برای آگاهی بیشتر نگاه شود به مقالة ایشان تحت عنوان « چهارشنبه سوری » در مجله دانشکدة ادبیات ، شماره  ۳، سال ۵٫

 – نام هر یک از روزهای «اندرگاه» به ترتیب چنین است: اَهُنَد ْ، اَشْنَد ْ، اسفندارمذ ، اَخْشَتَرْ ، َوِهشْت و شت. 

 – نام سی روز ماه ایرانی به ترتیب چنین است: هرمز ، بهمن ، اردیبهشت ، شهریور ، اسفندارمذ ، خرداد ، امردا د، دی به آذر ، آذر ، آبان ، خور ، ماه ، تیر ، جوش ، دی به مهر، مهر، سروش ، رشن ، فروردین ، بهرام ، رام ، باد ، دی به دین ، دین ،  ارد، اشتاد ، آسمان ، زامیاد ، مار اسفند ، انیران.

 – نوزدهمین روز از فروردین ماه .

 – تهرانیها عقیده دارند که در شبهای جمعه مردگان آزادند ، و روح هر یک از آنها به خانه های خود باز می گردند. از این رو در شبهای جمعه چراغ خانه را زودتر از شبهای دیگر و پیش از « آفتاب زردی » روشن می کنند. همچنین درمیان روستاییان  و کوه نشینان پاره ای از نقاط مختلف مازندران جشنی به نام « بیستِ شش » در شب و روز بیست و ششم « نوروز ماه » ( چهارمین ماه از گاه شماری ویژة مازندرانی ها که به نام « فُرس قدیم » خوانده می شود. ) برگزار می شود که بازماندة جشن باستانی « فروردگان » است. از رسمهای معروف شب بیست و شش یکی « سو» نهادن ( سو: چوبی است که بر یک سر آن « جُل » آغشته به نفت یا هر مواد سوختنی دیگر بسته و افروخته‌اند ) بر سر مزار درگذشتگان و بر سر چشمه‌ها و سقاخانه  و مسجد و تکیه و درگاهِ خانه‌هاست. دیگر پختن شیر برنج یا خوراکهای دیگر و پخش کردن آن درمیان مردم برای آمرزش روان مردگان است. از مراسم روز بیست و شش ، رفتن به زیارتگاه و جشن گرفتن و شادی کردن و خیرات برای آمرزش اموات است. برای اطلاع از تقویم مخصوص و جشنهای باستانی مازندرانیها نگاه کنید به مقاله ای از این نویسنده زیر عنوان یادداشتی دربارة: « گاه شمار ی و چند جشن در مازندران » مجله پیام نوین شماره ۷- سال ۱۳۴۵٫

 – این کتاب را ابوبکر  محمد بن جعفر نرشخی (۳۴۸-۲۷۶) در نیمة نخست سده چهارم هجری قمری به زبان عربی و به نام امیر حمید ابو محمد نوح بن نصر سامانی (پادشاهی او ۳۴۳- ۳۳۱) نوشته است. کتاب نرشخی را یک بار ابو نصر احمد قبادی در آغاز سده ششم هجری با برداشتن پاره ای از مطالب آن و افزودن مطالبی دیگر بر آن به فارسی برگرداند و بار دیگر محمد بن زفر بن عمر این کتاب برگردانده شده را در سال ۵۷۴ کوتاه و فشرده کرد و به صورت کتابی در آورد که اکنون در دست است.

 – تاریخ بخارا ، تصحیح مدرس رضوی ، چاپ تهران ، سال ۱۳۱۷، صفحه ۳۲٫

 – المحاسن و الاضداد ، چاپ مصر ، صفحه ۲۷۷٫

 – بعضی از مردم شهرها و دهات ایران جشن چهارشنبه آخر سال را به مختار ثقفی نسبت می‌دهند و می‌گویند چون در یک چنین روزی مختار بر دشمنان خاندان حسین بن علی پیروز آمد و همه آنها را کشت و آن را جشن گرفتند و از آن پس مسلمانان ایران همه ساله شب چهارشنبه آخر سال را به بزرگداشت آن روز جشن می گیرند و شادی می کنند و آتش می افروزند.

 - « توپ مروارید » توپی بود که در سال ۱۲۳۳ هجری قمری به زمان پادشاهی فتحعلیشاه قاجار ، بوسیله « اسماعیل اصفهانی» ساخته شده بود. این توپ میان مردم تهران به « توپ نادری » هم مشهور بود.

 – برای درست کردن قلیاب یا قلیاب سرکه ، تکه‌ای از قلیای خشک را در هاون برنجین می انداختند و هفت دختر نابالغ همسایه را فرامی‌خواندند تا آن را بکوبند و با آب یا سرکه بسایند و در هم آمیزند . این هفت دختر در هنگام کوبیدن قلیاب دستهای خود را از میان دو پا در می آوردند.

 - « آش ابودردا» را مانند آش رشته می پختند و تکه‌ای از خمیر را به ریخت مرد و زنی (یعنی ابودردا و زنش) درست  می کردند و در آش می انداختند.

 ۱۳-« آش بیمار » یا «آش امام زین العابدین » مانند آش های معمولی ولی از بار و بنشی که از قاشق زنی به دست آمده ، یا از موادی که از پول به دست آمده از قاشق زنی فراهم شده بود درست می کردند .

 ۱۴- هفت مغز : پسته ، فندق ، بادام ، توت خشک ، خرما ، نخودچی و کشمش. 

نشریه هنرومردم دوره۵،‌ش ۵۳ و ۵۴ ( اسفند ۴۵ و فروردین ۴۶ ): ص۲-۶

بازدید:23,847بار , ارسال شده در : ۶م خرداد, ۱۳۸۹; ساعت : ۱۲:۱۳ ب.ظ

تعداد نظرات۰

نوشته : مدیر سایت

دستهمطالب جالب و خواندنی، گالری عمومی

مربوط بهآخر سال، جشن های باستانی ایران، روستاهای بندرانزلی، روستاهای گیلان، چهارشنبه سوری، کرکان،کرگان

dreamer بازدید : 97 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

برای آن که ملتی ارزش داشته باشد،باید حد وسط آن خوب باشد.آن چه تمدن یا به سادگی جامعه می خوانیم،جز کیفیت عالی آدم هایی معمولی که آن رامی سازند،چیز دیگری نیست.امیل سیوران اندیشمند رومانیایی فرانسوی.

 

alavi_47 بازدید : 109 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (8)

با سلام واحترام خدمت اهالی محترم مجتمع بزرگ مسکونی لاکانشهر.

 اخبار وگزارشات شهرک را در خبرنامه مجتمع پیگیری نمائید.

طبق تصمیم مشترک کمیته فرهنگی وکمیته روابط عمومی خبرنامه شهرک بطور منظم در چهار صفحه بصورت داخلی انتشار خواهد یافت.

هیأت تحریریه این خبر نامه داخلی که از افراد متخصص و مطبوعاتی ساکن در لاکانشهر تشکیل شده ، شکل گرفته است.

اولین شماره این خبرنامه بمناسبت برگزاری جشن غذا در یک صفحه دو رو در چهارم اسفند انتشار یافته بود . ساکنین محترم می توانند نسخه اول را از بخش اداری مجتمع طلب نمایند.

خبر نامه لاکانشهر یک وسیله خیلی خوب برای ارتباطات داخلی دوطرفه مردم ومسئولین می باشد  .

مردم ساکن می توانند در انتشار نشریه همکاری نموده وبا ارسال نظرات و درخواست های خود ویا با ارسال مقاله، خبر ،سرگرمی (مانند جدول و مسابقه) دراین کار مشارکت داشته باشند. ویا حتی افراد متخصص در هیأت تحریریه حضور پیدا نمایند.

این جمع روزهای یکشنبه ساعت 5 عصر نشست برگزار می نمایند همچنین کمیته روابط عمومی ساعت 16 روزهای دوشنبه  هرهفته جلسه دارد.ر.ع.91/12/17 

 

alavi_47 بازدید : 110 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

مراسم روز درختکاری با حضور تعدادی از ساکنین  و اعضاء محترم کمیته های مشارکت عمومی  و بویژه  کودکان  لاکانشهر  در فضای مقابل کتابخانه  و مدرسه  با کاشت تعداد زیادی درخت  برگزار شد .

در پایان این مراسم از حاضرین پذیرائی بعمل آمد .

کمیته فرهنگی مشارکت عمومی   روز سه شنبه پس از مراسم درختکاری با حضور  اعضاء محترم در کتابخانه مجتمع تشکیل جلسه داد .در این نشست طبق پیشنهاد ات ارائه شده تصمیم گرفته شد برای عید نوروز وچهارشنبه سوری برنامه های ویژه ای بصورت عمومی تدارک دیده شود . انشاء الله در صورت تصویب نهائی برنامه ها اطلاع رسانی خواهد شد .

در این جلسه پنج نفر از اعضاء محترم کمیته مرکزی نیز حضور داشتند.

 

 

 

dreamer بازدید : 102 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (1)

حالاماکجاهستیم؟این نام ترانه ای است که اخیرا یک خواننده ی انگلیسی خوانده وبه صورت تک آهنگ در یوتوب منتشر کرده است البته آن خواننده در این آهنگ از روابط خود با همسرش وعشق دوران میان سالی سخن گفته است که بسیار زیباست و آن هایی که زبان انگلیسی شان خوب است بد نیست سری به یو توب بزنند واین آهنگ را گوش کنند اما من در این جا می خواهم از عنوان این آهنگ استفاده کنم وآن را به صورت یک پرسش در میان همشهرکی های عزیز مطرح کنم.چرا از این عنوان استفاده کردم!راستش زمانی که داشتم به این آهنگ گوش می دادم تمام ذهن ام را مسایل شهرک اشغال کرده بود بویژه مسایل دوسه هفته اخیروباز تاب آن در میان اهالی شهرک.به نظرم رسید عنوان همین آهنگ رابا تکیه بر وضعیت گذشته وکنونی شهرک با اهالی شهرک از خرد و کلان در میان بگذارم.چند ماه پیش ما کجا بودیم و حالا ما کجا هستیم؟به پیرامون خود نگاه کنیم آنگاه بنشینیم و بیندیشیم.یادمان باشد  که منصف باشیم و باصطلاح کلاه مان را قاضی کنیم.

alavi_47 بازدید : 95 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

یکی از زیبایی‌های دین مبین اسلام، کامل بودن آن است. به تعبیر دیگر، در این دین هیچ چیز ارزشمندی نادیده گرفته نشده و از قلم نیفتاده است.

15 اسفند روز درختکاری گرامی باد

ایسنا : درخت نماد آبادانی و شاخص خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبیعت است به همین خاطر یکی از مواهب و نعمت‌های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی‌های بهشت و رضوان حق تعالی که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است.

1-رسول خدا (ص) در توصیه‌ای به درختکاری فرمودند: " اگر قیامت فرا رسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن نهال را بکارد این کار را بکند".

2-همچنین آن حضرت درباره این‌که درختکاری چه ثوابی دارد؟ می‌فرمایند: "مسلمانی نیست که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‏‌ای یا انسانی یا چرنده‏‌ای بخورد، مگر آن که برای او صدقه محسوب شود".

3-پیامبر خدا(ص)در جایی دیگر فرمودند: " هیچ کسی نیست که درختی بنشاند، مگر این که خداوند به اندازه میوه‏‌ای که آن درخت می‌دهد، برایش اجر بنویسد".

4-ایشان همچنین می‌فرمایند: "هر که درختی بنشاند و در راه نگهداری و رسیدگی به آن صبر کند تا میوه دهد، در قبال هر میوه‏‌ای که از آن بخورند، یک صدقه نزد خدا برایش منظور می‌شود".

وعده ما برای درختکاری در لاکانشهر ، امروز سه شنبه 15 اسفند ساعت 17 مقابل کتابخانه شهرک

منابع:

-1 کنزالعمّال: 9056 منتخب میزان الحکمة: 290

-2 کنزالعمّال: 9051 منتخب میزان الحکمة: 290

-3 کنزالعمّال: 9075 منتخب میزان الحکمة: 290

-4 کنزالعمّال: 9081 منتخب میزان الحکمة: 290

 

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 34
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 39
  • بازدید سال : 1,306
  • بازدید کلی : 47,279